tisdag 8 november 2016

Skillnaden mellan mat och mat, varför jag blev vegan

I över ett år har jag ätit vegansk kost. Växtbaserat.
Varför?
Jo för att det visade sig vara en enorm vinst i hälsodepartementet.

Jag har Fibromyalgi.
Jag har ME
Jag har Kroniskt Trötthetssyndrom.
Jag är Utbränd.
Jag har IBS.
Jag har en kropp som kämpar med smärtor och med liten energi.

Efter att jag läst en del om hur en sur kropp (alltså, sur, som i pH-halt, inte allmänt pissed off) ger vissa symptom som stämmer väldigt väl överens med hur jag har det och hur en alkalisk kost kan ge många hälsovinster så tog jag steget att först bli vegetarian för ungefär 2 år sedan. Efter ännu mer googlande och läsande och tittande på filmer om vinsterna i att leva helt växtbaserat i kosthållningen så tog jag steget och blev Vegan den 1 september 2015.

Ganska så omgående märkte jag fördelar.
Mjölksyra i musklerna av att bara försöka borsta håret tex, det försvann.
Gå ut med hunden, orken till att gå de längre rundorna infann sig oftare och oftare.
Att kunna duscha och ha kraft kvar efter duschen till att faktiskt göra något och inte bara stupa tillbaks ner i sängen hände oftare och oftare.
Energi över lag fanns det mer av än vad jag var van vid.
Att ibland få en ide och sedan direkt inse at tman redan tagit tag i det och att det går bra. Det funkar!!
Att känna hur energin till att göra arbete i trädgården infinner sig och även på en sk dålig dag så lyckades jag göra någonting som fyllde på mig själ.

Och magen, min mage och mina tarmar var gladast tror jag. Min IBS gjorde volter av lycka och visst, det tar tid att få ordning på en mage som min, men förbättringarna var tydliga och underbara att få uppleva. (mindre bloating, svullnad, smärta, gasighet. Toalettbesöken blev enklare och mer produktiva utan kraftinsatser så att säga)

Jag kan skriva sida upp och sida ner om vilka förändringar som kom sig av att byta bort allt animaliskt i kosten till rent växtbaserat. Men det största vittnet till att det var ett hälsosamt bra val ligger i min f.d. hög av receptbelagda mediciner. Just nu finns det endast 2 tabletter som tas dagligen som behöver skrivas ut av läkare. 2! Och det är samma tablett, en morgondos och en kvällsdos.
Därutöver har jag kvar vid behov-medicin att ta till natten vid svåra smärtor. De tar jag numera väldigt sällan.
Dessutom trappar jag ner styrkan på den där dagliga dosen som jag fortfarande nyttjar. Planen är att bli helt fri.

Visst saknar jag vissa saker med att kunna äta vad som helst, men faktiskt var det lättare än jag trodde att vänja sig av med det man ätit sedan barnsben. Yoghurt och mjölk till exempel. Det var mycket lättare än vad jag kunde föreställa mig att sluta med mjölkprodukter, och då har jag älskat yoghurt och fil och mjölk i hela mitt liv. Det finns sojayoghurt som är OK, eller havreyoghurt om man inte vill äta soja. Men jag tycker att det lättaste är att inte äta de heller, för smaken blir ju aldrig densamma och då klarar jag mig hellre utan. Men de olika mjölkalternativen som finns på marknaden är jag riktigt nöjd med. Havremjölk, mandelmjölk, andra sorters nötmjölk, rismjölk, sojamjölk. Mums.
Havrefras med frukt och nötter och en iskall härlig havremjölk över det- oh yeah!

Så, funderar du på att införa mer vegetarisk kost i din vardag- go for it, men jag skulle vilja uppmuntra dig till att ta det ännu längre- bli vegan. Din kropp kommer att tacka dig.
För, tro det eller ej, det är skillnad på mat och mat. Det är skillnad på hur kroppen tar upp ämnen och hur mycket det krävs av den för att ta till sig av näringen som finns i vår mat. När du äter växtbaserat så är ansträngningen för kroppen minimal, och upptaget är optimalt. 

Du kommer att känna hur du blir mer energisk, hur du är mindre dimmig i hjärnan och hur du lättare tar dig för att göra saker. och kan man tänka sig att jag, med alla mina tillstånd av smärta och trötthet har klarat av att ta mig ut och jogga vid två tillfällen den här sensommaren som varit.
2 km jogging x 2.
Jag som knappt kunnat gå fort utan att vilja lägga mig ner och gråta!
Jag har fått en längtan efter att få springa, jogga, röra på mig, och att få känna hur musklerna ger steget språng och kraft och glädje.

Det hade jag aldrig trott för över ett år sedan när jag tog det första steget till att plocka bort allt animaliskt ur min kost.






Min viktresa ner började när jag fött mitt tredje barn 2010. Efter något år märkte jag att det gick åt fel håll - jag gick upp igen. Då tog jag sats och november 2012 mätte jag hur rund och mjuk jag var och började mina ansträngningar till ett mer hälsosamt liv. Viktminskningen som skedde efter jag blev vegan är ca 10 kg. Måttet jag håller med måttbandet visar det midjemått jag hade Nov '12
Då vägde jag 84 kg.
På kortet väger jag 54 kg.
Den 1 september 2015 vägde jag alltså 64-65 kg. All minskning har skett långsamt och med noga kontroll på kosten och målet var alltid att vara hälsosam. Inte att tappa vikt enbart.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar