måndag 12 september 2011

Goda Gärningar

Idag på våran hemafton bestämde vi oss för att göra något för de förra ägarna till huset. Dom fullkomligen älskar äppelträdet som finns på tomten och det är dom som planterade det i början på 70-talet. Det är ett Aroma, den sorten som är storsäljare i butikerna nu om några veckor.
En bekant hade hört dom nere på Ica butiken för två år sedan när de skulle köpa en påse Aroma-äpplen för dyra pengar, om hur de längtade så efter sina goda äpplen. Vi planerade då att åka dit med äpplen till dom redan förra året, men naturligtvis så kom det knappt några äpplen alls 2010. Vi plockade inte ens de få små mini varianterna som fanns utan lät de få sitta och dö på grenen. Men i år, i år är det äpplen så att trädet ser ut att ha fler äpplen än löv! Så nu kunde vi äntligen plocka ihop en rejäl påse med ca 45 äpplen i och som samlad familjetrupp ge oss ner in i Fritsla By och besöka de goa gamla paret..

Vilken lycka för en påse äpplen. LYCKA!
Vi blev emottagna som kungligheter och det skulle sniffas och inandas ljuvliga aroma-äpplen så till den milda grad att jag nästan blev tårögd. Dessa gamla underbara människor som bott på samma plats i hela deras liv, och en av dem i samma hus i hela sitt liv... tänk vilken hjärtefröjd att få se dom blomma upp likt en våräng över en kasse äpplen. <3
Eftersom det är vinteräpplen vi har så är de egentligen inte redo att plockas för att ätas än, men hon skulle göra mos och kräm för dessa - sen får vi se till att de får en rejäl kasse till när frosten har haft sin första natt så att de kan få de där perfekta Aroma äpplena som de haft under så många år innan.

Det där trädet där ute är bara lite äldre än mig... Får se till att visa en jämnåldrig lite mer respekt kanske....

2 kommentarer:

  1. Oj vad du har skrivit massor. Jag har inte alls hängt med på att du kommit igång med bloggandet igen. Vad roooligt! Du inspirerar mig Linda. Jag förstår inte hur du orkar allt det du gör. Du är "sjukare" än vad jag är och jag orkar inte ens hälften av vad du tar dig för. Heja dig!

    Vad underbart för det gamla paret att få så goda äpplen. Vad fina ni är!

    SvaraRadera
  2. Hej Dorro, ja, jag glömde bort mitt lösenord och hade jätteproblem att komma in på bloggen- men nu har det löst sig och jag har försökt ta igen lite den sista månaden :)

    tack för din goa kommentar, jag tycker ju själv att jag inte får gjort något alls men jag ska kanske sluta vara så självkritisk och försöka se det som jag faktiskt gör... tack för att du tände en lampa för att belysa det för mig - mår så bra nu <3

    Och ja, det gamla paret blev verkligen lyckliga, jag visste att dom skulle bli glada, men nivån på deras lycka hade jag aldrig kunnat föreställa mig! Anden viskar allt bra saker ibland när man lysnar riktigt noga :)

    SvaraRadera