fredag 2 september 2011

Mormor: Harriet

Harriet Irene f. Svensson gift Jönsson

Det är min mormor det. Hon är en speciell kvinna i mitt och har en alldeles särskild plats i mitt hjärta. Hade det inte varit för henne så hade jag varit en helt annan människa idag än den jag är. Hon var stabiliteten och tryggheten under hela min uppväxt och den enda anledningen till att jag bara var i USA i två år när jag väl bodde där. Hade det inte varit för henne så hade jag kanske inte valt att komma hem alls. jag var orolig att hon skulle dö medan jag inte fanns där och var tillgänglig, att hon bara skulle vara borta en dag, utan att få ha lärt känna min familj och mina framtida barn. Beslutet togs och jag åkte hem - och tur var väl det!!! Bara 8 månader senare träffade jag Edward som nu är min man och den bästa man kan ha <3
Min mormor fyllde 81 år i Tisdags (30/8-11) och allt jag kunde erbjuda var ett telefonsamtal. Med häcken full hade jag missat att få barnen att rita teckningar och skicka iväg, jag hade missat att köpa ett kort och skicka iväg... jag hade missat alla de viktiga ingredienserna till ett lyckat "Grattis på din dag" receptet. Hon fick ett samtal. Suck. Ibland undrar jag över det där ekorrehjulet vi kutar runt i, är det värt det? vad går det Egentligen ut på? jag skulle önska att jag kunde ha min mormor boende närmare mig, jag har flera ggr fört på tal de fina lägenheterna och även serviceboenden som finns i Fritsla, men det har lett till arga utskällningar av "morfar Bruno"
Tydligen gällde det endast mitt val om boendeområde trots att ursäkten var att han aldrig ska flytta igen, för nu är det på G att de flyttar ner från Mellerud till Nol. Jag hoppas för mormors skull att dom får tag på ett fint och bra boende där och att morbror Ulf kan se efter dom på allra bästa sätt. Dom börjar bli till åren och jag oroar mig ofta för min älskade mormor!

Hon var en rejäl krutgumma förr men nu börjar åldern ta ut sin rätt och hon får mer och mer krämpor, blir mer och mer medtagen av förkylningar och infektioner. Nu 13-14 år efter min hemkomst från USA är det mer aktuellt än någonsin att se till att hon får vara med och lära känna mina barn och bli en naturlig del i deras liv. Jag saknar min mormor, jag vill dra bort 10 år från hennes ålder och köpa mig lite mer tid med henne. Min goa underbara och bästaste mormor!!!

Ska planera in ett visit till henne snart... ska kolla schemat och se när det passar!!
Älskar dig så, Harriet Irene Jönsson!!!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar