fredag 2 november 2012

Jag vill bara skrika

Den 9 Juli i år blev jag inlagd på SÄS Ortopedmottagning efter ett besök på akuten med vad jag trodde var ett ryggskott som bara blev värre och värre. Det visade sig vara 2 och ett halvt (?) diskbråck långt ner i ländryggen. Dessa bråck klämde på nerver ner i bäckenet och vänster ben så att jag tappade känseln på låret och i underlivet. Jag blev inlagd för observation och skulle eventuellt skickas till Sahlgrenska för operation.

Jag ville inte opereras.

Efter 3 dagar på mottagningen kom vi fram till att det inte var fullt så illa att operation behövdes (tack tack- en lättnadens suck av mig) och jag förberedes på att bli hemskickad. En sjukgymnast lärde mig hur jag skulle gå och stödja mig på kryckorna för att minska trycket på diskarna i ryggen och jag fick även öva på att gå i trappor. Jag sjukskrevs av läkaren som gjorde ronden den dagen och skickades haltandes hem med lite recept på smärtlindring och så.

Standard för sjukskrivning med diskbråck är 3 veckor.
Det var det jag fått, men både läkare och sjukgymnast poängterade att detta skulle ta lång tid. Upp till 6 månader!! Men jag skulle ringa in till mottagningen så skulle läkaren förlänga min sjukskrivning- inget krångligt alls.

Jo, massa krångel visade det sig.
När jag ringde vid slutet av de tre veckorna så tog en sköterska emot mitt samtal och lovade vidarebefordra mina önskemål till läkaren. Det var semestertider så han bad mig vara tålmodig.
4 veckor senare hade jag ännu inte ngt läkarintyg och ringer igen. Denna sköterskan blir arg på läkaren och lovar ta tag i honom. Hon skämtar om att hon skriver en lapp med den arga pennan- alltså markerar allt hon skriver med neongult. Jag som är naiv tror nu att allt ska vara löst.
Efter två veckor till så ringer jag in igen och undrar vad som händer.
Denna sköterskan blir arg på MIG över att jag inte legat på mer. Varför har jag väntat så länge med att ringa? Ehhh- jo för att jag blev tillsagd att göra det!!
Hon lovar grumpet att också ta tag i detta och till sist så ringer det en en kvinna från rehab-avdelningen på sjukhuset och "Intervjuar mig". Hon meddelar att Doktorn är ledig just nu och inte kan nås, vi får avvakta tills han komme tillbaka och då ska vi lösa allt som har hänt.
Vid det här laget undrar FK vad som händer och varför jag inte skickar in alla papper mm.
I början på Oktober får jag hem mitt sjukintyg. Det ser skralt ut med kommentarer på det och jag hoppas att FK ska godkänna det ändå. Naivt av mig igen.

FK kontaktar läkaren och ber honom komplettera med uppgifter på typ alla punkterna. Han svarar inte. Det verkar vara hans grej- att inte svara och göra det man ska. De kontaktar honom igen och igen. Han svarar fortfarande inte. Den 1 Nov 2012 är han sista dag för att höra av sig, har inte skickat in något då så avböjs mitt ärende och jag får inte någon sjukpenning.

Igår den 1 Nov så hade han självklart inte hört av sig. Inte alls.
FK ringer mig och meddelar vad som hänt och ber mig försöka få honom att fylla i allt rätt för deras kontakter med honom är fruktlösa. Jag har till den 19 nov på mig.

Vi har hela tiden trott att det löser sig det här, självklart kommer vi få sjukersättning, jag är ju sjuk. jag har ju läkarintyg. Jag har ju rätt till sjukersättning!! Vi har därför levt av våra 1) besparingar, när dessa tog slut så gick vi över till 2) våra krediter på våra kort. Nu när våra krediter är slut så har vi börjat samla ihop vad vi har här hemma och ska sälja det.  Just nu handöar det om mat. Att få ihop mat efter att alla fasta kostnader är betalda.

Är detta Sverige?
Ska man ens kunna falla emellan stolarna såhär pga en lat inkompetent läkare som inte sköter sitt jobb?
Doktorn heter Ingu Gudmundsen och jobbar på SÄS Ortopedmottagning/avdelning.
I mina ögon borde han prickas och inte få lov att ha patientansvar längre. Han har egenhändigt förstört våra liv just nu.
Jag vill bara skrika.
Istället gråter jag.
Hela tiden.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar