onsdag 3 oktober 2012

I mina tankar

Jag har nu försummat denna sida, så som jag försummat allt som har inneburit tänkande, ansträngning och krav i högre grad under en lång period nu, men jag börjar få tillbaka en längtan till att skriva av mig- att formulera känslor och tankar och få se dem på en skärm. Det hjälper mig att organisera upp mig själv när jag kan göra så.

Den här sommaren har varit svängig som en bergodalbana. I våras fick jag en liten blödning i hjärnan och blev sängliggades pga totalt misslyckade försök till att ta ryggmärgsprov på mig. Efter punkterad ryggmärg inte bara på ett ställe utan upprepade gånger mellan 4 olika kotor så svimmade jag nästan och detta lilla ingrepp gjorde mig sängbunden i 2-3 veckor. Men så kom sommaren och ljuset och viljan att kämpa igen- i små knaggliga ryck tog jag tag i saker och ting. (För det mesta involverar detta Edward eftersom han utför mina idéer - bästa mannen ever!)

Pang Boom Brak så hade jag ett eget designat trädgårdsland av pallar- som vi byggde själva efter de mått som passade oss och vår odlingsnivå. Dessutom skapade han ett sandparadis för Astrid (men även de andra gobitarna leker där) En egen sandlåda på tomten och sommarleken är räddad!!





Mamma Linda fick ju egna boxar att leka och gräva i 

Här växer det vackert blommande gräslök, rabarber och i mitt börjar sockerärtorna klättra

Ruccola, plocksallad och meeeer Sockerärtor

En liten "finbild" från min vackraste del av trädgården

6 boxar, 3 höga, 3 låga. Vi har jordgubbar i två av de lägre, sedan sallad och så i den sista låga. I de högre har vi odlat potatis. Jag tog 8 st vanliga potatisar från en påse vi köpt i affären- de hade börjat växa ut sådana där små rötter... så jag tänkte att jag testar och så får vi se hur glade de blir av att hamna i jord igen...  Vi fick totalt 4-5 kg på de 8 potatisarna. Det kan man väl kalla en bra vinst va?

I den mittersta höga har jag sått morötter (gick inget vidare) rädisor (superbra och fina har vi fått) sallad som vi fortfarande nu i Oktober går ut och plockar in till middagen och blandade löksorter. Allt utom morötterna gav väldigt bra skörd :)

den här sommaren har jag trots alla fysiska hinder på vägen ändå kunnat lära känna min trädgård, vi har blivit vänner, den har tagit form. Jag har också fått upp ögonen för vad jag vill ha i min trädgård... Det är inte lite grejer vill jag lova.

ÖnskeLista
Aroniabuskar (5st)
Hallon
Plommonträd
Päronträd
Ett till äppleträd
Fläder, gärna 2
Röda Vinbär
Svarta Vinbär
Vita vinbär
Blåbär
BJÖRNBÄR
Kan även tänka mig ett körsbärsträd med söta körsbär på
Humle

Så nu är det bara att komma hit och glädja mig med vackra och nyttiga buskar- hahaha

Jag har fått upp ögonen för ekologiskt och för "rena" produkter. Jag har blivit intresserad av örter, vilka saker som är bra för oss som finns gratis runt omkring oss i naturen.
(granskott- nyttigt te, hagtornbär-hjärtat, nässlor, björk, aronia, älgört/älggräs, )
Det finns så mycket jag vill lära mig.
Jag kanske ska läsa till dietist?
Ja tankarna rumlar runt i huvudet, jag hoppar från trädgård, till öret till utbildning, samtidigt som jag hela tiden komemr tillbaka tankar på mina barn, min man och vår snart blivande hund.....

And with that BOMBSHELL I say goodnight!




2 kommentarer:

  1. Hej! Vilka fina bilder på trädgårdslandet. :) Vad är det för hund som är på g? *nyfiken* /Nina S

    SvaraRadera
  2. Se dagens nyaste inlägg så får du se :D - kram kram

    SvaraRadera