onsdag 3 oktober 2012

Nyvaken och mör

Ligger i min säng, med Astrid bredvid mig i sängen. Hon vill också skriva på datorn, så hon lägger sig halvt över mig för att skymma min sikt. Detta ljuvliga lilla troll <3 p="p">Hon vill göra allt som jag gör.

Snart måste jag gå upp, för jag är på gränsen mellan "koma" och en halvtaskig dag om man räknar med vad kroppen säger. Om jag ligger kvar så kommer koman komma helt garanterat. Ibland har jag inget direkt val, det går inte göra annat än att bara ligga kvar. Idag är en sån dag då det känns som att jag än så länge har ett val. Hoppas jag. Jag tänker i alla fall ta mig upp och "give it a go"



Men, jag vill förbereda lite för att jag kommer lite från och med nu göra en massa inlägg om hur man bygger upp sitt hemförråd. Som medlem i Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heliga (jag vet, det är ett väldigt långt namn) så uppmanas vi som medlemmar att ha en bra grund för att klara sig på i våra skafferier och matkällare. Det handlar om at ha ett skyddsnät utifall något oväntat inträffar som tex man blir av med jobbet och hamnar i en skarv då de få slantar man har läggs på hyra mm för att man ska säkerställa sitt boende. Då är det bra om det finns bra med mat hemma som en grund att överleva på. Eller om man blir sjuk en lång tid och Försäkringskassan tar 100 år på sig att ens överväga om farbror Doktorn har rätt i att du inte är arbetsför. Då är det rätt bra att ha en bra grund att överleva på... Eller, om elen går och är borta i 12 dygn- vad behöver man då? Klarar man sig? Det är bra att ha förutsett ens behov vid sådana tillfällen.

Min familjs fokus under åren har gått upp och ner som Balder gällande detta med att få iordning ett bra Hemförråd. Jag tänkte dela med mig av knep, tips, tankar och sånt här. Det kanske kan hjälpa någon annan att komma igång, att se att det inte är så jättekrångligt som det först verkar.
Så håll i er, snart kommer jag överösa er med allt vad jag tänker och gör angående detta.

Först hade jag tänkt starta en till blogg med bara sådana inlägg, men jag försökte--- jag är så oteknisk som det går när det gäller sånt här med datorer helt enkelt. Vi kan konstatera att det eventuellt i framtiden kan läggas över till en separat blogg men just nu lägger jag upp det här :)


Med Vänlig Hälsning
Hon som inte växt upp med dator och dataspel och annan teknisk språngbräda till detta 2000-tal :D

1 kommentar:

  1. EN ny blogg är igång- den som ska handla om hem, hushåll och hemförråd. Återkommer med vad den heter och hur man hittar den när jag fyllt på med lite olika inlägg. Kram Kram

    SvaraRadera