tisdag 10 november 2009

PUPPP och livet


Sådan här fin himmel längtar jag till nu i höstmörkret!!!



Influensasprutan tagen, MVC kontrollen gick bra, ska dit igen i morgon bitti för att lämna ett blodprov som ska ligga till grunden för ett test som ska göras på Borås sjukhus nästa vecka...
Det känns verkligen att dom tar mig på allvar. Jag trodde jag skulle få slåss lite för att få alla dessa kontroller för att se om bebisen kan fått men/skador pga medicineringen... jag behöver inte ens be om att få kontrollerna, dom föreslår dom till mig och beskriver hur dom kan ge mig info och till vilken nytta jag kan ha av dom. Jag har redan bestämt mig för att Inte göra det där med stoor nål in i magen (fostervattensprov eller moderkaksprov) LÄSKIGT. Om barnet har Downs Syndrom så är det pga min medicin... och den bron tar jag mig över när jag kommer till den...

Jag behövde inte ens nämna min klåda, hon påpekade att jag såg ut att lida av eksem...... Vilken kvinna!!! Hon kollade upp och sa att det finns något som heter P U P P P som är en form av graviditetesklåda, den kommer vanligtvis i sista tremestern men eftersom dom inte vet exakt varför man får den så skulle den lika gärna kunna dyka upp när som helst under graviditeten... Jag läste lite om den, det LÄT som det jag har, men när jag kom hem och surfade mer och fick se bilder..... så ser det inte alls ut som det jag har. jag bad min husläkare om remiss till hudkliniken inne i Borås för MVC trodde att det skulle gå fortare så... Han vägrade!!! Sur gubbe!! Jag ska ju tillbaks till MVC i morgon bitti så jag får meddela hans sura och mycket knäppa svar då! Detta leder till att jag tidigast om 4 veckor kommer ens få iväg en remiss...

En teori dom (forskare) har är att det manliga DNA't finns med som spår i biopsi taget från huden med klåda, och 70% av kvinnorna som får PUPPP föder pojkar...
Problemet går heller INTE över förrän efter förlossning... tom ett par veckor efteråt kan det sitta i. Så i Maj kommer jag kanske se ut som alla de dät hemska foto-bilderna på kvinnor med PUPPP och är det så så ska jag inte kalga så mycket NU.... jag kommer ha bra mycket mer att gråta över då.... det ser vääääldigt mycket "aj-igare" ut när magen är stor och man har klöst på den i 4 månader typ... Vissa bilder var rent av vidriga... USCH!

Sprutan, vaccinet, den var ingen fara att ta. Det kändes knappt.
Nu 4-5 timmar senare känner jag av en svag molande värk i armen men inte mycket. Jag sover ju som bekant ruskigt dåligt men idag vid två tiden så somnade jag av en timme - S K Ö N T!!!
Skulle nog kunna norpa mig en timme till NU, men jag ska till jobbet ikväll och sedan upp tidigt imorgon med... bäst att försöka få till sömnen på natten i alla fall... Nu gäller det bara att man inte en av de få som får influensasymtom i 3 dagar :)
Albin får sin spruta om en vecka - nästa onsdag... gott om tid att förbereda på + att det är i "slutet av veckan och han kan bli dålig och vara hemma om det behövs utan att missa mer än kanske bara en dag. Mycket bra!

Natten tills idag hade jag en nattgäst i sängen. En myysig go Albin kom och kurade ihop sig brevid mig och var stört go. Att han närvaro skapade bra mycket mer kli var oundvikligt men ja gser barnen så lite, dom leker och har igång nere i huset när de kommer hem på dagarna och jag ligger mestadels i min säng här uppe... Jag behövde lite Albin tid, precis som han behövde lite Mamma-tid... Och trots många timmars klöööööööösande under natten så var det ändå värt det :)

Höll på att kräkas på jobbet idag. Illamåendet som nu börjat ge med sig svepte över mig som en tsunami mitt i passet och jag fick dricka mycket kallt vatten för att inte kasta mig ner på golvet och rulla ihop mig i fosterställning... Tror inte dom märkte något. Det var inte bara jag, brukaren och hennes mamma där, utan även mammans syster var på plats för dom skulle susa iväg tillsammans under dagen på lite ärenden... och jag ville visa mig duktig och så inför denna "främmande" kvinnan.... Phew! kallt vatten funkade rätt OK! Ska komma ihåg det....

OK, ska jag försöka mig på att röra på mig lite, eller är det överreklamerat??

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar