söndag 21 februari 2010

SNÖ

Idag är det strålande sol och det har under några dygn vräkt ner ÄNNU MERA snö! Det har vart snö och kallt ända sedan December och för att vara denna delen av Sverige så är det ovanligt... När vi flyttade från underbara Södertälje så var vi vana vid vinter på riktigt.... och vår första vinter här i Fritsla var en chock. Slask, regn och ruggigt, men ingen snö. Barnen behövde inte använda sina pulkor alls den vintern och var helt deppiga för det. Det är tur att dom hade übersnöiga Tärnaby att åka till annars hade dom väl aldrig klarat av vintrarna här nere- hahahahahahaha
Denna vintern har verkligen gett snö till oss alla i hela landet och nu efter två månaders konstant snöande så börjar man bli något less på all snö.... men alla barnen är ju huuuuur lyckliga som helst! Så det är värt det tycker jag. Och sen så är världen vackrare med sitt vita snötäcke än blöt geggig slask överallt som kyler ner än värre än alla de minusgraderna vi har levt i hela vintern!

Jag undrar om våran översnöade saab någonsin kommer komma fram ur sin hög. Just nu ser det bara ut som en gigantisk hög av ditskottad snö, men under den så ligger alltså våran saab... stackarn!!! OM den överlever detta då är den en riktigt bra bil :)

Det känns väldigt bra att vi dränerade om i somras för när alla dessa massor av snö väl smälter sp kommer vårt dräneringssystem gå p högvarv, Häggån nedanför backen kommer bli översvämmad och vi kommer få leva som blötdjur ett tag tills det torkar upp och sjunker undan!
Jag hoppas att sommaren blir varm och låång nu efter denna vargavinter!

Jag tycker att snön är vacker, den gnistar och glimmar och gör alla former den sluter under sig mjuka. Den bäddar liksom in världen i mjukt, vitt täcke- tar bort alla hårda skarpa kanter (visuellt då alltså) och gör allt lika mjukt och fint. Trots detta vackra så längtar jag tills naturen spräcker fram och tar över, tills snödropparna tittar fram, tills löven spricker ut (stackars Albin- han är ju pollen allergiker...) och allt exploderar i härlig uppståndelse!
Dofterna, ljuden och glädjen som kommer då, dom längtar jag efter... och att kunna få sticka in fötterna i något som är LÄTT att ta på sig - DET skulle jag uppskatta (hahahaha, jag når inte lika lätt ner till fötterna längre)

SNÖ i all ära men nu längtas det efter vår, sommar och sol!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar