onsdag 24 februari 2010

Uppfräschning av sovrum...

Vi har ju flyttat ifrån vårt sovrum på övervåningen för att vi inte kunde få plats med en spjälsäng där inne. (Vi fick knappt plats själva så det är skönt att ha kommit till något större ytor trots att det inte finns garderobsutrymme nog...)

Rummet vi flyttade in i ligger intill hallen på bottenvåningen och har tjänat som gäst/skräprum i ca 2,5 år nu... Det är sketna fula slitna väggar och helt enkelt inte alls mysigt i mina ögons mått mätt... vi hade en treliters burk med färg vi köpt till Albins rum när vi började renovera det för 1.5 år sedan och den var väl lika bra att använda upp... fast vi räknade inte med att tre liter skulle räcka och eftersom Albin också ska ha denna färgen så småningom så köpte jag på mig rejält: 10 liter- hahahahahaaa Det är en jättefin färg så jag kommer nog inte behöva slänga ut den: I LOVE IT!!!

Jag började med att måla kanter och sånt för att fylla med slitsamt rollerjobb efterhand (sånt får starka män ta hand om :) Visst är färgen fin???

Här har vi kommit en bit, väggen rakt fram är omålad och vi har gjort fram till hörnet än så länge.... Alltså- allt som är kvar av första lagret är den lilla snutt omålad som man ser nu. Phew!
Nu är även det målat och man börjar ana hur fint det kan tänkas bli... Jag har även tänk mig att måla alla fönsterfoder vita. Själva fodret i sig är jättefint- väldigt fina lister som sitter där så dom vill jag ha kvar- men 60-tals bruna färger lockar inte alls och speciellt itne tillsammans med den fräscha gröna som nu kom upp på väggarna! Sagt och gjort, fram med snickerifärg och måla måla måla. Slutresultatet blev helt ljuvligt:

Jag fick fixa fram gardiner illa kvickt (vi hade ju men de var så långa så jag fick kapa av dom och lägga upp dom på nytt. Hissgardinen är en gammal gammal hissgardin som vi köpte när vi flyttat in i vår lägenhet på Fornhöjden i Södertälje 2001... KUL att den kom till användning igen!!
Så nu är vårt sovrum delvis klart! Kvar är att fixa upp hyllor och tavellister över sängen och över byrån... Spjälsängen ska bli vit och sätta ihop... sänghimmeln ska ev. upp (vet inte om jag vill ha den- den ingick i priset på sängen som vi köpte begagnat) - får se om det funkar med resten...


Fler bilder på resten kommer när det är klart... än så länge är det detta hörnet mellan fönterna som är iordning med hyllor uppe och allt. Jag har några sådana där dokumenthållare i plywood från Ikea som ska blir vita och fina med.... sen är det bara att rensa bland alla papper och få i ordning på det som ska bo i dom!!! Snacka om att vara i rensar-tagen!!!
Sjukt men kul!! Så sjukt kul kan man väl säga då- hahahahahaha

2 kommentarer:

  1. Kul med före- och efterbilder! Och pj va fint det blev!! Du är grym linda!!!

    SvaraRadera
  2. Tackar tackar!!!
    Man får ta ett steg i taget... Gästrummet (pigkammaren) blev också jättelyckad- fast där har jag inte orkat ta tag i det bruna fula fönstret ännu :) kanske när det våras???

    SvaraRadera