onsdag 7 oktober 2009

His Dark Materials

Nu har jag läst ut trilogin som börjar med Guldkompassen... Jag blev varnad att denna trilogi skulle vara anti-kristen och anti-kyrklig och vem vet allt och ja, ämnet som den bygger på är ju inte direkt något som kyrkor hurrar över men jag anser att man kan ju läsa saker och ting för nöjet av berättelsens skull - det behöver liksom inte alltid vara "rätt" eller så. I så fall skulle hela min Älskade Fantasy och Sci-Fi genre dö ut relativt snabbt. Det finns inga orcher i vår värld heller men i Sagan om Ringen är dom hur verkliga och onda som helst! Det gör inte berättelsen dålig bara för det... (dum liknelse- jag vet, men ändå...)

Jag tyckte väldigt mycket om dessa tre böckerna, jag tyckte att de var väl skrivna även om jag i den första delen blev något trött för det var så myyycket mer än vad filmen hade och allt var inte vad jag då ansåg nödvändig fakta... MEN i det totala så är jag nöjd med denna bokserie. Det var en spännande resa att ta sig igenom, händelsefull och i många lägen helt omöjlig men aldrig så att jag tyckte att den var dålig. Ja det var änglar och hemska kyrkor som väldigt tydligt hade katolska kyrkan som grund, men historien... den var underbar och man visste aldrig riktigt hur det skulle lösa sig... Eftersom man inte ska nämna slut så gör jag inte det, men det var ett slut som jag gillade. Det passade liksom...

Så för dig som vill dras med i en berättelse om "Dust" och vad den gör och finns till för, dyk djupt ner i His Dark Materials och låt dig förtrollas av intrigerna, världarna och magin!!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar