måndag 14 december 2009

Måndagar, Mat och julsnack mm.

Oftast brukar Måndagar vara rätt jobbiga, helgen är över och allt vardagsstress ska tillbaks in i ens tillvaro... men så blev det inte för oss idag. Albin snorar så det stänker och hade rätt tuff hosta (lite) i går när han lagt sig så vi höll honom hemma idag. Alice fick naturligtvis också vara hemma då. Dom har njutit och lekt hela dagen- vilket fick en bonus på eftermiddagen: jag lät dem titta på StarWars CloneWar eller vad det nu heter. En animerad serie som tydligen går på Tv på någon häftig kanal. Jag TRODDE att jag köpte den animerade StarWars filmen till Albin när han fyllde år och fick hem denna... säsong 1, dvd 1....

Jag har sagt att dom inte får titta på den förrän jag har tid att titta tillsammans med dom och stänga av ifall den blir "för farlig". Det står barntillåten på filmen men jag är liiiiite skeptisk till hur man i Sverige bedömer åldersgräns på just filmer...
Efter en episod så övergav jag dom med en snäll version av starwars... Yoda var ju med ju!!!

Dom ska få vara hemma i morgon också, och har hans snoreri och hosta inte producerat feber då så får han gå Onsdag och Torsdag... Man måste ju se till så att inte alla andra barn blir smittade om han nu har en baskilusk! Sen så är det jullov efter denna veckan och dom har visserligen fritids och dagis på måndagen när vi packar och fixar och jobbar det sista innan vi drar iväg över julen. Bara dom håller sig fria från sjukdom när vi är hos gammelmormor.

Ja, julen... Den kommer vi tillbringa i Dalsland, Mellerud närmare bestämt. När jag insåg hur jag mådde (och fortsättningsvis skulle må) i höstas så var en jul hemma hos oss det SISTA jag ville ha. Smart tänkt för det är det fortfarande!!! Vi har satt upp adventsstjärnor, that's it!!!
Så jag bjöd in mig hos mormor som tacksamt tog emot det erbjudandet och lyckades fixa så att även min morbror kommer upp (hon skulle vara med honom från början- innan jag kom och la mig planerna) Vad som var riktigt finemang var att hon slipper ta sig ut på vägarna under julhelgen. Bra, för min 79 åriga mormor kan behöva att bara få vara hemma :)
Jag är så glad att vi slipper ha julen här och att mormor ville ha den hos sig! Resultatet av denna plan är att nu kommer min mamma och hennes man också dit. Det blir fullt hus hos Jönssons vill jag lova!!!

Mitt sug efter knasiga saker fortsätter. Sill. Fick recept på veg. sill av en vän. KUL, kommer inte testas i år men kanske längre fram när jag är på fötterna igen :) Lääängtar i alla fall till mormors sill, och nu har kusinen meddelat att morbror Ulf har gjort en egen inlagd sill i år som blev dundertoppen... och den tar han med sig upp! Slurp vad lycklig en gravid kvinna kan bli! Tänk att sill kunde bli en sådan grej jag skulle längta efter!! För bara 10 år sedan så Tvingade jag i mig en bit senapssill och en bit vitlökssill när man var tvungen att äta sådant läbbigt.... jag vet inte när det vände... men på ett julbord insåg jag efter två vändor av lax, sill, ägg och sånt att jag inte ens ville gå bort till det "varma" bordet och plocka på mig något alls därifrån.... Så jag höll mig till det kalla och ris a la maltan såklart... Sen dess har jag haft den julbordsmodellen :)

I går åt jag helt vegetariskt hela dagen, och idag klarade jag mig fram tills 21 tiden när Edward gjorde sig en ost/kalkon macka med senap på... hrm....så jag har ätit en skiva kalkonpålägg idag- resten vegetariskt!! Jag provade på Burger Kings Veg. burgare och insåg att vad har jag ätit i alla år?? Den var ju Jättegod, frisk och smakrik, kryddig och god.... När vi har tvingats till snabbmat ibland så har jag ganska ofta mått lite illa av burgaren jag tryckt i mig som visserligen alltid vart med kyckling i någon variant men hallå!!! Veg. Burgaren på Burger King får tummen upp. Naturligtvis med morötter och tropicana juice.

När jag var gravid med Alice så förbjöd jag mig själv från att äta pommes, endast hemmagjorda på plåt i ugnen var OK. Sedan dess har jag till kanske 75-80% hållt mig kvar vid morötterna när man äter på McDonald's, BurgerKing eller Max.... Det känns bra, för nu när jag delvis tänker gå "Raw" så är det skönt att inte behöva helt från scratch med ens tänk på sånt. Jag har bestämt mig själv att helt "Raw" kommer inte gå, speciellt inte när vi är en hel familj och Edward är den som ser till att jag får föda i mig över huvud taget. Jag kommer äta vegetariskt med en "lutning" mot Raw Food tills jag är kry nog och smärtfri nog till att ta över matansvaret igen. Tills dess så får vi bara se till att det finns bra färska grönsaker hemma till mig att komplettera middagarna Edward gör så att jag kan ta bort det animaliska och lägga till det jag vill ha istället. Sedan så har ju jag eventuellt problematiken med att fortfarande vara överkänslig mot baljväxter. är det så så måste jag ha andra proteinkällor och då är mjölk, ost, keso etc rätt viktigt. Sen är jag är fil och yogurt tjej.... SVÅRT att släppa

Två dagar i rad har jag ätit (druckit) en "yogurt" och frukt shake till frukost och stått mig i 3 -4 timmar på den. Wow!!! Idag blev det en med hallonfil, kiwi, banan och bladspenat (några bara) = SUPERGOTT. Alice ville också ha så hon fick i ett litet glas och slörpade glatt isg allt och förkunnade att det var "godisgott"
Nu på kvällen när jag kände suget efter mumsigheter föll jag inte Turronpaketet i skafferiet (spansk nötgodis med MYCKET socker i sig) utan jag öppnade en påse med mandlar och musade i mig några nävar istället. Bravo Linda!!!

Läste i Mammapraktikan att vecka 17 är en vecka då bebisen börjar samla på sig fett för att bli rund och go. Och tack vare detta kommer man känna sug efter att äta mer än vad man annars gör... Jag följer planritningarna då med andra ord. När skelettet bildades/hårdnande så kunde jag svepa i mig 3-4 stora glas mjölk utan att blinka.... Jag som har rätt svårt med att dricka mjölk annars.... Hihihii, denna bebisen verkar följa sin tidsplan den!!

Jag fick förresten min tredje behandling med bindvävsmassage av makens chefs tjej... Hon ger mig dessa behandlingar på ca 30 minuter gratis. Idag frågade jag var en sådan behandling eg. kostar.... och höll på att dö och ramla ner i ansiktshålet på massagebänken av chock : 500-700 kr/gång!!! Även om jag uppskattade hennes otroliga godhet innan så blev min tacksamhet om möjligt ÄNNU större till det hon gör för mig. Så för alla som ber, be för att denna goda kvinna skall välsignas för det fina och goda hon gör, säkerligen inte bara för mig.... Hon verkar vara genomgod på alla sätt och vis!!! Sätta av privat tid för att hjälpa mig helt gratis!

Hmmm, har jag bubblat ur mig alla tankar som snubblat runt i huvudet nu?? Säkerligen inte, men nu börjar jag faktiskt känna mig trött!! Ögonen känns tunga... vill hinna läsa något i Liahona också :=)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar