torsdag 4 mars 2010

Det osar illa....


Vi bor i ett hus som är gammalt. Det byggdes 1935... de har haft två ägare under den tiden tills vi kom och det var familj så den som sålde till oss hade levt i detta huset sedan det byggdes....
Med nya ägare (oss) så kom det även förändring...
Tex så upptäckte vi den första vintern att olja/ved uppvärmning - det var inte kul (eller billigt)
Att lägga all sin lediga tid på att passa på vedpannan för att oljan var slut... ja det tog musten ur en kan man lugnt påstå... men effektivt är det ju :)

När vår andra höst/vinter i huset anlände hade vi slängt oljepannan, fixat offert och allt för installation av Bergvärme.... och den 9 Oktober (jag är inte knäpp, jag minns datumet ENBART för att det var Albins födelsedag :) kom dom och grävde och borrade upp för att det skulle bli klart... Den vintern var lyxig... den var inte direkt kall, kostnaderna för att ha bergvärmen igång var minimala och vi hade ett enkelt och bra system i huset....

Vår skorsten stod nu oanvänd och ledsen i vintermörkret och våra planer på att köpa till ett skydd fanns där men verkade hela tiden rinna ut i sanden....

För några veckor sedan flyttade vi ner vårt sovrum till "gästrummet" på bottenplan... den ena väggen där inne har murstocken bakom sig... Det luktar lite läbbigt om den väggen nu. Jag kan känna hur det bränner i näsan om nätterna, jag sover ibland med doftljus tända eller har ett nära till hands i sängen (släkt då) för att dippa ner näsan i under natt-timmarna... Det är dags att låta den stackars skorstenen få sin hatt så att vi inte står med en helt söndervittrad och möglig skorsten... om den inte redan är mögelangripen :(
Lukten hoppas jag bara är fuktigt tegel och fog... inget mögel tack... men det luktar unket, riktigt unket vill jag lova...

Jag har vart i kontakt med en firma som ska komma hit och ge oss en offert så att den där kåpan sätts dit och så får vi väl torka ut skorsten med fläktar eller något och hoppas på att sommaren tar hand om problemet för oss (hoppas hoppas)

Så ännu en utgift som måste klaras av nu för resultatet av att inte ta hand om problemet NU kan bli väldigt väldigt kostsamt! Och jag köper hellre söta baby-saker för dom pengarna- hahahahhaa

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar