tisdag 2 mars 2010

Zonterapi = Bra























Idag var det dags för zonterapi igen. Väl där så är det ju inte så himla skönt, det gör ju ont att få behandling... i alla fall i början! Men efter ca 30 minuter när hon arbetat sig igenom vissa alltid återkommande hemska områden som jag har så kan man börja andas och slappna av lite mer.

Idag var jag väldigt öm och hade massor av "kristalliseringar" i fötterna som hon fick försöka knåda bort. Detta är en grymt effektiv form av friskvård och jag vill verkligen ropa ut till alla som är nyfikna och som har funderingar på att gå och testa på det... GÖR DET!!! Jag är själv väldigt mottaglig för den här sortens behandling och det är olika från person till person. I börkan mår man inte direkt bättre, men som med all terapi och behandling så måste man vara tålmodig tills man arbetat sig igenom det värsta... DÅ plötsligt ser man att man mår bättre, att man har mindre ont, att man är piggare etc

Jag har ju FMS (fibromyalgi) och jag har Restless Legs Syndrome... och jag har skolios och en sne höft med ett ben längre än det andra.... och för tillfället foglossning och graviditesbesvär...
jag lovar att ett dygn efter en behandling hos Monica Larsson (som hon heter som jag går till) så är jag i bättre form än vad jag var dygnet innan! Ta tex foglossningen. När jag inte vart på behandling på ett tag så kan jag inte ta mig upp för trappan hemma för att gå på toa (enda toan finns där uppe...) Jag drar och släpar mig upp likt värsta bergsklättraren med ledstången som hjälp... Dygnet efter en behandling så är jag redan sittandes på toan när jag inser att "Wow, jag sprang ju nästan upp!!!!"

När jag har nackont och nackspärr vilket jag får ofta så vet jag själv numera vart jag ska trycka för att få nackspärren att släppa snabbare.... Innan gick jag med halv-läkt nackspärr i månader!
Not anymore!!!

Hon som jag går till berättar alltid vad hon behandlar och vad det är som "gör ont" i foten... ofta har hon berättat om krämpor som bara jag vetat om att jag har... hon har alltså inte fått veta av mig att jag har problem just där... utan hon frågar mig om jag känner av det som hon kan känna inne i min fot... Idag tex så var mitt solarplexus i foten väldigt ömt! Hon frågade hur jag hade det med andning och om jag var öm på framsidan bröstkorgen... Sedan när hon var på balansområdet... då frågade hon om jag hade haft mycket yrsel senaste tiden....
Jag bara skrattade.... för det var BullsEye på båda två!!!

Jag har nu bokat in en tid per vecka under hela Mars månad och kommer fortsätta med det tills jag fött för jag anser mig behöva detta för att må bättre... och varje liten bäck gör sin del att att jag faktiskt ska känna mig bättre också!!!

Kostnaden är en smäll man får ta helt enkelt! Jag vet inte vad andra som sysslar med zonterapi tar för sina behandlingar men Monica tar 380 kr för en timme... Det får vi helt enkelt mata in en den knappa budgeten :) Vad har ens hälsa för prislapp?? Det är bara att välja....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar