måndag 4 januari 2010

sömn, barn och andra tankar

7.33 i morse såg jag på klockan för sista gången, sov djuuupt till klockan 9.40, somnade om snabbt och sov till 10.30, för att sedan inse att nu skiter jag i allt och sover tills jag vaknar på riktigt!!!
Runt 13 tiden gick jag upp efter att ha brottats i en halvtimme om jag skulle tillåta mig att sova liiiite till....... men insåg att om jag vänder helt på dygnet så kommer inget bli bra.... steg purket upp och tog tag i denna dagen - motvilligt!!

Tänk att sömnen ska vara så bråkig för mig! Men när jag väl somnar på morgonkvisten så är den sömnen mycket bättre än någon nattlig sömn... vad beror det på? varför kan inte den där djupa goa sömnen infinna sig redan kl. 23????

Albin och Alice har hittat Nintendo Wii's magiska värld på riktigt. Dom vaknar, smiter ner, sätter på tv och allt utan hjälp... sedan spelar de tills vi kommer och tvingar i dom frukost.... och om vi sover ut så fixar de frukosten själva :) Vilka barn vi har! Just nu är det Resort Sports som är kul.... dom flyger flygplan och kastar frisbee mm och tycker att livet leker. vad som är sköööönt är att det är ett tvspel som innebär full fysisk aktivitet. jag mår inte dåligt när det gått en timme för dom är helt svettiga (speciellt om dom boxas eller fäktas) och tar små pauser för att hämta andan!! Sedan är så är det det nya enorma intresset för Star Wars. Om dom inte ser på den tecknade star wars serien så leker dom den.... De senaste veckorna har deras lek blivit så utvecklad och dom gör verkligen många olika saker tillsammans.

Alice har alltid varit väldigt beroende av att Albin leker med henne för att hon ska vara glad- medan han varit mer beroende av att få egen tid emellanåt.... Nu finner jag ibland Alice själv på sitt egna rum (!!!) där hon lyckligt leker, ritar eller sjunger.... Hon verkar mer trygg i sig själv nu. Jag tror att vara 4,5 år gammal funkar bra för henne.... Att vara 6 år är däremot lite jobbigt för Albin. Han har konflikter inombords, hans vilja är stark och han blir lätt sårad av tillsägelser eller reagerar med att vara tyken eller bara tjata emot.... Alla dessa faser som ens barn ska ta sig igenom! Det är bara att hoppas på att man kan vägleda dom rätt i alla labyrinter av känslor och sånt! Hjälp vilket ansvar man har som förälder... och nu kommer vi börja om från början, med en ny liten varelse som har helt andra personlighetsdrag och utmaningar...
Jag undrar såååå vem denna lilla kille eller tjej är.
Nu på torsdag den 8/1 ska jag göra ett ultraljud, det där som alla får i denna tiden av graviditeten, men utöver det vanliga så ska de även gå igenom alla organ etc för att kolla efter skador mm. Jag är riktigt sugen på att det ska vara torsdag redan nu, jag har ju börjat känna barnet så tydligt nu och ser verkligen fram emot att få se den lilla klimpen på skärmen igen... för även om det puffar och sparkas i magen så är det overkligt, sååååå overkligt!

Jag undrar om de gör 3d ultraljud på en organscreening?? Hoppas det!!! Jag har aldrig gjort ett sånt och är exremt nyfiken på hur det ser ut... Någon som har gjort ett som vill dela med sig av sin erfarenhet??? Skrev jag om detta i natt??? Jag får en Deja vú känsla nu.... jag upprepar mig!
hahahahahahahaha

Jag har börjat prata lite med min Kiwi-mage. Bättre sent än aldrig. Tillåt mig förklara benämningen Kiwi-mage. Jag är inte helt hårfri när jag inte är gravid heller, men hormonerna under graviditeten gör så att fjunen på magen blir fler än annars så när magen är stor (större än nu) så ser den i slutskedet ut som en Kiwi. Min svägerska Josefin och jag kallade Alice för Kiwi, och jag ser att även nu börjar likheterna med denna frukt komma fram :) Kiwi får bli mitt "produktionsnamn" helt enkelt :)

Namn när bebisen kommit ut är svårt... Om det blir en kille så är väl favoriterna just nu Aron, Anton eller Axel.... Edward har inte alls alla dessa som favorit men någon av dem är godkänd från hans håll :) Om det blir en liten tjej så har jag ju i flera år haft Agnes (Alice skulle ju hetat det!) som favorit men nu har jag en stark känsla av ett annat namn som även det legat och grott i flera år inne i mina tankar.... jag vill inte säga viket det är om vi väljer det. Inget är bestämt ännu ju :) Det kan ju lika gärna vara en pojke ju! Om Albin får välja så ska nog pojkalternativet vara "Anakin" - hhahahahahaahahhaahhaaaa

1 kommentar:

  1. Jag tycker Kiwi är ett fint namn, och det passar både flicka och pojke! :)

    SvaraRadera