fredag 15 januari 2010

stoppavåldtäkterna.nu

Det pågår en kampanj mot våldtäkterna som bara ökar och ökar i detta landet. Av alla länder i EU så har Sverige högst antal per capita... straffen är löjliga och det verkar som fler och fler bara ser fördelarna av att utsätta andra för denna sortens våld.

Jag gillar att just denna reklamen som jag valt visar på att offret kan skydda sig redan innan brotten händer. Självklart så blir kvinnor med väldigt välklädda och täckta kroppar också våldtagna men så som modet och klädseln är idag så kan man lätt se varför brotten i sig ökar.

EN mycket intressant hemsida men mycket information - kolla in den!

10 kommentarer:

  1. Det är inte modets fel att kvinnor blir våldtagna. Med att påstå det så påstår man oxå att det är kvinnors eget fel att dom blir våldtagna bara för att dom klädde sig "fel", Det är väl snarare psyket på våldtäcksmannen det är fel på!?

    SvaraRadera
  2. Jag kollade på Lets dance nyss,och jag blev chockad över hur avklädda dansarna var, jag sover inte ens med så lite kläder på, det som kallas klänning nuför tiden, det var en blus för några år sen ju.
    Så jo jag håller med dig, att det är ju större risk när kvinnor går på dans nästan nakna tyvärr.

    SvaraRadera
  3. Absolut har du rätt, men har man ett dåligt psyke så hjälper det inte att större delen av kvinnorna idag är halvnakna...

    Det är inte kvinnornas "fel" att dom blir våldtagna- det skrev jag aldrig- men dagens samhälle, modet, attityden och den sk. fria kvinlighetens sensualitet som anspelas i mycket av dagens mode... kombinera det med dåligt psyke och dålig självkontroll... då blir ekvationen våldtäkt. Och om man kan tänka på denna ekvationen så kanske man kan skydda sig... KANKSE....

    SvaraRadera
  4. "Halvnakna" kvinnor blir våldtagna....mer påklädda blir också våldtagna. Mode har funnits i all evighet....våldtäkter likaså...det är inget nytt fenomen. Ta i tu med dom psykiskt störda istället. Självförsvar borde vara obligatorisk undervisning i skolan....för tyvärr så kräver dagens sammhälle det.

    SvaraRadera
  5. Kul att se att du gör reklam för kampanjen via din blogg. Varje aktiv handling hjälper till att skapa förändring som vi ser det i kampanjen.

    Tänkte bara kommentera att bilden i fråga inte åsyftar att kvinnor som klär sig "rätt" slipper våldtäkter, utan snarare att ta upp en fråga som fortfarande ställs av rättsväsendet vid förhör med våldtäktsoffer.

    Vi anser att kvinnor (och män för den delen) skall kunna klä sig hur de vill utan att bli våldtagna. Våldtäkt är alltid fel och kan aldrig bli acceptabelt oavsett situation.

    Däremot tar vi inte en ställning för ett sexualiserat samhälle där kvinnor uppmanas att klä sig utmanande. Det ökar onekligen risken för våldtäkt om man klär sig utmanande. Det kommer vi aldrig ifrån.

    Besök gärna hemsidans självförsvarsdelar för att lära er mer om riskförebyggande och självförsvar.
    ( http://stoppavaldtakterna.nu/defence.html )

    Mvh

    Christopher Pedersen och stoppavåldtäkterna.nu

    SvaraRadera
  6. Tack alla för era kommentarer. Jag antar att min egentliga tanke inte framkom eftersom de flesta som kommenterat har hamnat i någon slags försvarsställning.... Hoppas att kommentarerna i sig visar vad jag menar för jag håller med dem alla!

    SvaraRadera
  7. Är du medveten om att den här sidan är skapad av människor inom vit makt-rörelsen?
    Att de länkar till sidor som nordisk.nu och frihet.nu?
    Att sidan presenteras på nasse-sajten info14.com?
    Det är klart, du kanske delar deras värderingar, men om du inte gör det kanske du ska vara lite restriktiv i vilka du väljer att marknadsföra på din blogg...

    SvaraRadera
  8. Jag hade ingen aning om att detta är en sajt som "nassar" är involverade i. Jag har inget som helst gemensamt med nazistiska åsikter och rörelser och vill bara poängtera det här. jag tycker att stoppavåldertäkterna.se har slående bilder och slogans i sin senaste kampanj och ville belysa dom för det... allt annat de står för är på deras egna samvete och jag kan inte ha stenkoll på vilka som stödjer vilka här ute i internetdjungeln.... jag har oftast noll koll för att jag är som jag säger på min blogg:.....helt vilse!!

    Så vad alla vit-makt människor, nassar och rasister håller på med - det stödjer jag alltså INTE.... men stoppa våldtäkter tycker jag är en bra grej! För det vill väl ingen vettig människa att det ska vara kvar?

    Tack Anonym för att du tog upp detta!!För jag hade verkligen ingen aning!

    MVH/
    Linda

    SvaraRadera
  9. Asgött att du tar avstånd från människorna bakom sidan ifråga!
    Jag är självklart också emot våldtäkter, men det är alltid synd när såna här människor försöker väva in sina egna skeva argument i en debatt där de inte hör hemma!

    Spread the word!!!

    SvaraRadera
  10. Frågan är väl vad det har för vikt vad personer som är engagerade i stoppavåldtäkterna.nu har för politiska åsikter i andra frågor än de som rör kampanjen?

    Jag är en öppet mångkulturkritisk person. Det är inget jag hymlar med. Jag är även för kärnkraft, mot djurförsök och för en upprustning av äldrevården. Frågor som inte rör stoppavåldtäkterna.nu's syfte, utformning eller praktiska tillämpning. Är det då relevant?

    Vi för inte några politiska register över de som väljer att stödja eller engagera sig i kampanjen, allt vi begär är att folk är emot våldtäkter.

    Kampanjen stoppavåldtäkterna.nu är en opolitisk kampanj mot våldtäkter som aldrig marknadsfört några politiska åsikter, åskådningar eller ideologier utöver de som direkt rör våldtäktsfrågan. Leta gärna upp något som säger emot denna fakta innan ni kommer med osaklig kritik.

    Att använda sig utav "guilt by association" och anklaga kampanjen för "nazism" för att även politiskt inkorrekta nyhetsmedier (info14.com är en nyhetssida tex.) valt att rapportera om den är absurt!

    På samma sätt är det absurt att påstå att kampanjen är "rasistisk" för att vi tar officiell statistik från BRÅ som säger att invandrare begår fler våldtäkter än etniska svenskar. Det är fakta och vi är tydliga med att inte skuldbelägga alla invandrare- lika lite som vi skuldbelägger alla män för våldtäkter. Vi visar på över och underrepresentation inom dessa brott eftersom det är relevant. Så enkelt är det.

    Problemet som jag ser det är snarare att det finns väldigt många individer i samhället som hellre blundar för obehagliga fakta än att tvingas ta ställning.

    Vill ni angripa eller kritisera mig som person för att jag inte delar era åsikter i andra frågor så är det helt ok med mig, men att angripa kampanjen som ensamt i sitt slag försöker göra en aktiv skillnad mot våldtäkter- det är lågt.

    SvaraRadera