måndag 14 september 2009

Dagen är förbi...

... och jag sitter nu lagom mosig i sängen och hör Astrid Lindgren innefrån Albins rum. Hon verkar sitta där och läsa Bröderna Lejonhjärta för honom. Känns väldigt hemtrevligt att höra hennes röst. (inspelad 1974 meddelade info-rösten innan sagan började uppläsas... då var jag ju inte ens född!!!!)

Jag har inte sovit en blund idag, jag har hållit igång. Jag har fått mitt hår klippt av en tjej på mitt gamla jobb, och hon var vänlig nog att kladda in hårfärg jag hade liggandes hemma också... Yay!
Vi blandade runt 3 olika färger, men just nu ser det bara mööörkt ut. Jag får hoppas på en gnutta sol i morgon så att jag kan få se om de olika färgerna syns... Den mörk mörkbruna syns ju mest just för att den är så domineranade! Mitt hår var rätt så solblekt från i somras, det var rätt rött faktiskt som mitt nu blir av solen... men nu är jag höstlig och mörk igen...

Det var skönt att bli lite ompysslad, få håret klippt och allt... man känner sig lite fräschare och gladare efter man lagt tid på sig själv och sitt fåfängliga yttre :) Kvinnligt antar jag.
Det var väääldigt jobbigt att klara av att sitta på stolen (den stenhårda pallen) under så lång tid... jag hade mega ont, men lyckades behålla det goda humöret och den goda känslan! Kanske just för att XXX som klipper mig är en sådan underbar tjej! (vet inte om hon vill bli nämnd, så jag x:ar henne så har jag inte tagit mig rättigheter som inte var mina att ta) Hon är i alla fall underbar, glad, sprallig, go och genuin. Jag gillar henne!!! Att hon dessutom tar sig hem till mig för att klippa mig är ju helt GULD värt. Very Nice!!

Om ca 10 minuter har jag räknat med att gå och borsta tänderna, och lägga mig... men jag vill så gärna skriva ner en grej. Idag innan familjens kvällsbön så läste vi i Mormons Boks Berättelser med barnen. Vi läste början, och när vi skulle sluta så vill dom båda att vi skulle ta ett "kapitel" till! Så nu har vi bestämt att vi varje kväll innan kvällsbönen ska vi läsa högt tillsammans ur den. Det känns så bra. Jag har länge undrat HUR vi ska ta tag i den där biten när vi som föräldrar lär våra barn om den andliga biten... om hur kyrkan fungerar, om andra religioner- att dom finns och att många inte alls tror på Gud. Att vi alla är olika men att vi är älskade lika mycket. Ja ni vet... inte bara gott uppförande och artighet etc utan det där andliga och viktiga med!!!
Visst har vi gjort det innan med men mer när det passar sig.Inget organiserat :)
Jag skulle vilja väcka skrifterna till liv för dom, låta dom se på dem som bra böcker, bra berättelser... jag vill att dom ska lära känna personerna i Skrifterna och komma att älska dom så som jag gör... Och hur ska jag kunna få dom till ens detta steg ett om vi inte läser med dom?
NU ska här läsas! Både Albin och Alice gillar böcker, de gillar berättelser och spänning och vart om någonstans finns det spänning om inte i Bibeln och Mormons Bok? Jag har läst böcker själv sedan jag var runt 4 år, jag vill öppna upp denna världen för dom, och om man inte läser och berättar så kommer de ju kanske gå miste om detta... Jag längtar tills i morgonkväll när vi ska läsa mer om Lehi och jag kan se deras små ansikten och höra deras underbara frågor om sånt de inte förstår. Vetgiriga och lyckliga!

Nu ropar min tandborste! Godnatt, nu hoppas jag verkligen att jag kan somna!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar