måndag 7 september 2009

Time travel

Då så, då ska vi se vad jag har gjort idag... en himla massa... eller inte :) Jag har hittills spenderat hela dagen i min säng med korta kissepauser förståss, för kissa det måste man ju göra ibland. Annars blir det antingen blött eller jobbigt....

Jag fick frukost (läs lunch) på sängen av min man, en jättegod ris & kycklingrätt med wokgrönsaker... Mums. Jag somnade typ vid 7 tiden i morse så när jag vakande vid strax efter 11 med ett ryck så kändes det som om det var en bra ide att bara hålla sig till sängen idag. Jag hade nog med påfrestningar igår antar jag, och jag är glad över dom och den glädjen jag hade igår... ångrar ingenting, men som jag nog sagt innan - det kostar. Hårdvalutan är smärta och allt jag gör och väljer att göra har ett pris. SÅ man måste priotera... jag är rätt kass på det, jag gör det jag klarar a tills det tar slut liksom och där och då inser jag att hmmmmm, borde kanske inte gjort si eller så förut för då hade jag kunnat slutföra detta som är mer viktigt, osv.

Så inatt när jag var i min underbara tillvaro av högpriser så la jag tiden på att läsa och besvara ett mail. Jag har fått kontakt med en person från min "ungdom" (yupp, kan man säga så, då är man gammal på riktigt, hahahahah) och vi har pratat lite över mailen nu till och från. Jag har kommit fram till att den personen som var Jag på den tiden inte uppfattades alls så som jag själv uppfattade mig... och nu har det varit lite spännande att få se på mina tonår genom en annans ögon. Jag hade antagligen helt fel om hur jag uppfattades för ingenting stämmer med den bilden jag har... om vem jag var inför alla de andra då... väldigt förvirrande men samtidigt så klarnar vissa begrepp och det känns som om jag städar upp lite bland gamla känslor och trassliga upplevelser. Som en bakåtdaterande städpatrull....
Just den tiden som vi (jag och min gamla bekant) kände varandra var en väldigt jobbig tid i mitt liv, en tid då vägar delades upp och jag gjorde val och mådde dåligt över val som andra gjorde vilket inkluderade mig. Jag var ett känslomässigt vrak helt enkelt, och att nu ca 15 år senare om inte mer få gå igenom vissa utvalda händelser och vända och vrida på dom och se saker ur ett annat perspektiv... ja det är lite helande om jag får vara ärlig.

Har ni gjort så någon gång? Gått bakåt och försökt laga och förstå för att nu, långt långt senare gå vidare och må bra? Det är rätt så ödmjukande och man ser på saker och ting lite klarare än när man är invirad i händelsens alla känslor och dess problematik känns inte så överväldigande som den gjorde då. kanske främst för att man inte kan ändra på något, men man kan komma in i situationen med ny kunskap och ny attityd... nya ögon. Så inatt klampade jag mig igenom lite blandade saker från min tid direkt efter nian.

Personen i fråga som jag pratar/skriver med vad en viktig länk under den tiden när väldigt mycket var svart och eftersom jag lämnade allt jag hade bakom mig väldigt plötsligt så kändes det som mycket bara var avkapat utan att varit avslutat. Nu känns det som det finns att avslut och att jag nu i efterhand även kan se att allt var inte svart under den tiden. I mina försök att skydda mig själv har jag suddat bort många minnen, eller stängt ute dom och mycket gott att minnas har liksom hängt med för det har varit förknippat med det som var mindre trevligt...
Nu får jag hjälp att komma ihåg lite roligheter från den tiden och det är himla skönt... om man kan säga så :) Skönt att se solglimtarna som gav mig styrkan och kraften att gå vidare, skönt att se jag hade människor omkring mig som var värdefulla och goda. Skönt att se Herrens hand i mitt liv så tydligt långt innan jag egentligen förstod att det var Han.

Jag har ett tungt bagage som jag släpar på, och ibland så känns det verkligen just så- tungt. Men ibland, eller oftare än ibland faktiskt så ser jag att jag släpar inte på det ensam. Jag har hjälp och jag har allt det där med mig av en anledning. Det är händelser, känslor och smärta som har format mig till den jag är. Det är upplevelser som givit mig insikt och mognad. Det är en del av min resa genom livet, min skola att gå i och min utbildning att införskaffa.

Jag ångrar inte mycket i mitt liv, det mesta har med sig något som jag lärt mig pga mitt val där och då, men inatt insåg jag att jag hade vissa delar jag ville byta ut. Jag ville liksom blanda runt och ha ett annat paket i mitt bagage än ett av dom som ligger där. Det hade känts bättre idag om det varit så, och jag vet att det som är det är, det som var det var men det som blir det väljer jag själv. Jag hoppas att denna nya insikt kommer hjälpa mig i framtiden för det skulle vara bra tragiskt om jag kommit fram till detta utan att kunna använda mig utav det :)

Nu har jag talat i otydlighet länge nog, det är svårt att vilja öppna upp och berätta något man insett utan att lämna ut sig själv på samma gång och hålla kvar det man har heligt. En balansgång utan dess like. Jag brukar ha svårt med den balansen, jag är för naiv och godtrogen och slänger ut det mesta för folk att se, men sen har jag de saker som jag håller för heliga, dom som jag behandlar såhär - men luddiga kommentarer och otydliga insinuationer :)

Om ni inte fattade något av detta så ta med er att man kan ändra på en upplevelse från förr genom att gå igenom dem med nya ögon. man kan göra ett dåligt minne till ett bättre minne om man vill. Man kan hela sig själv genom att i en annan mognad gå tillbaks och se vad som egentligen skadade oss och vad som egentligen är den sanna lärdomen att ta med sig hem.
Time-travel i allra högsta grad.

Jag är i en period av tillväxt och växtvärk kan inte alltid undvikas men när man förstår vad det är så välkomnar man det på ett annat sätt.
Kram

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar