fredag 11 september 2009

My escape

Jag har haft några dagar nu med total djupdykning i bok och musik. det har varit skönt och jag har kunnat stänga ute den del av min egna värld som jag inte vill uppleva 24 timmar av dygnet.
Boken som har hjälpt mig är Inkheart. Vilken underbar bok, viken saga vilken fantasi. varje barns dröm förverkligad mellan sidorna på den boken. Visst på ett tragiskt och skrämmande sätt, men har vi itne alla önskat att våra favoritböcker skulle inkludera oss själva i sagan de berättar? Jag minns hur jag har lekt Kulla Gulla, Ayla och andra personligheter från böcker jag läste som barn. Men tänkt att få se dom komma fram livs levande in i DIN värld... Jag är väldigt intresserad av att komma tillbaks till Cornelia Funke's Inkvärld genom att läsa både Inkspell och Inkdeath.

Tänkte även nu tillåta mig att se filmen som vaknat upp pga av boken. Undrar om jag kommer bli besviken som jag brukar eller bli hänförd som jag sällan blir om det varit en bok från början... en bok som jag varit inne i och njutit av... Det återstår att se antar jag... :)

Jag har även i ca 1,5 dygn njutit av Muse nya skiva. Den är annorlunda mot vad dom gjort innan, den är syntig och vacker och skön och så hör man ändå att det är Muse. Dom har lyckats göra ny saker men ändå behålla det som är DOM. Jag är uppslukad av symfonierna som finns med, jag älskar alt, den växer för varje gång den börjar om och jag längtar mer än någonsin till den 24 Oktober. Hur kommer dom lägga upp konserten? Hur mycket gammalt och hur mycket nytt kommer dom spela? Jag har bestämt mig att HUR ont jag än har så ska jag njuuuta och hänföras till max. Ja det ska jag.

Nu är frågan, vilken bok ska jag ta nu? Det är nog dags för "The Golden Compass" den har jag inte läst men jag älskade filmen så jag antar att det endast kan bli bättre! Djupdykning igen! Ibland kan jag inget annat än tacka min Himmelske Fader för mitt tillstånd för hur i hela världen skulle jag kunna få all denna underbara tid (ja, smärtsam men ändock underbar) till att läsa igen? Jag, bokmalen Linda har hittat tillbaks till min lilla fantasivärld och jag är lycklig med det. Om jag ska lida så kan jag väl få lida med en vinning!! Och jag anser att detta är en stor vinning :=)

Igår när jag läste i Mormons Bok (har slarvat lite... har varit för djupt nere i mina andra sagor... men igår tog jag mig i kragen...) så läste jag ett ställe som alltid varit ett stark ställe för mig. Lamaniterna har omvänt sig och deras kung med dom... Deras mindre troende bröder hetsar upp sig mot dom och vill kriga med dom, men de lamaniter som omvänt sig vill aldrig mer ta till vapen och orsaka sina bröder till att blöda eller dö för deras händer. De vet om att armeér på 1000 tals är på väg mot dom och de gräver ner sina svärd, knivar och andra vapen och gör förbund med Herren om att aldrig ta upp dom igen... När armén kommer fram står de alla på knä i bön och krigarna sveper över dom och slaktar dom en efter en i ett massivt blodbad.... medans de dör ropar de sina vittnesbörd om Herren och hans godhet... 1005 oskyldiga är det som slaktas, men deras fienden blir så rörda och antagligen så äcklade av sin egen grymhet att de kastar ifrån sig sina vapen för att även de falla ner på knä i bön och sluta sig till de troende... Fler än de 1005 som blev dräpta omvände sig den dagen och rörde aldrig mer ett vapen...

Jag har under dagen sett denna något groteska bild framför mina ögon, folk på knä som en efter en faller för sina bröders svärd, bröder som lyder order från någon full med hat över vad han anser är något farligt: Godhet och fromhet, kärlek. Kärlek vinner över hatet, och när jag föreställer mig alla de som offrade sig för att framföra detta budskap blir jag alldeles matt. Skulle jag göra så? Om vi skulle bli förföljda och stå inför vårt slut, skulle jag sjunka ner på knä och hylla min herre för allt han gör och tacksamt ta emot svärdet i mitt bröst? Skulle jag kunna vara ett sånt verktyg i hans händer? Jag har svårt att se det... Men man vet ju aldrig hur man regerar i någon slags kris förrän man är mitt i den.... Jag hoppas att jag aldrig någonsin kommer behöva hamna inför ett sådant hemskt val... men jag vill också tro att jag alltid skulle göra det som var Guds vilja av mig, vare sig det skulle vara att springa och gömma mig eller dö för min tro.
Mörka tankar på en solig dag....

Jag gillar när skrifterna ploppar upp så här i mitt medvetande, när dom blir levande och jag kan föreställa mig hoppa in i dom och vara delaktig i det som händer där... precis som vilken saga som helst. Att få ta del av "sagan" som är Guds Ord är knappast samma sak som att ta del av en som är skriven för underhållnings skull MEN det finns underhållning hitta i de berättelser som finns inbakat i Guds Ord till oss... det gäller bara att finna dom och bli en del av dom :)
Jag älskar filmer som är grundade på skrifterna, har alltid gjort det, så när det kom tecknade filmer för några år sedan(ok, mååånga år sedan, jag är gammal nu och har inte samma koll på tiden som flyter iväg mellan mina fingrar...) så blev jag hoppfull.... men efter bara två stycken
(Prinsen av Egypten och Joseph drömmarnas konung) så har det varit tom på den fronten.... tror ni man kan få önska sig några till.... I Usa finns det vissa delar av Mormons Bok i "tecknad-film-form" Jag skulle väldigt gärna vilja ha alla dom, men det är itne lätt från denna delen av världen... tror itne dom ens finns som DVD, eller det kanske dom gör nu? Jag skulle tycka väldigt mycket om att ha dom, att visa för barnen men även att se själv, se enkelheten uppbyggt på ett barns nivå. Det är när allt är som enklast som det talar som tydligast :)
Någon som har alla dessa tecknade filmer som vill dela med sig? Eller vet hur jag kan få tag på dom själv? på DVD...

Nu ska jag kura ihop mig i min säng igen- min säng som jag har bott i nu mer än 4 veckor... är NÅGOT trött på den, men jag har ju medel som för mig bortom tid och rum... så jag ska inte klaga, hahahha

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar