fredag 7 augusti 2009

Dagens duktighet och tandsten!


Nu har jag kommit in från värmen, jag soldyrkade bara en liten stund, det var väldigt varmt!!! Sedan var jag duktig började måla lite på Edwards lilla hus så nu är en sida helt grundmålad och nästan gaveln med dörren på med.... Jag är ju rätt klen i axlarna och har rätt mycket värk men det känns värt det! Jag tar ju hundra år på mig pga allt detta, alla mina handikapp- hahahahhaa Fast det får ta tid. Allt som jag klarar av att göra är ju bättre än att inte ens försöka! Visst ser det fint ut. Bara 2,25 sidor kvar1 Jag är lite skrajsen för att klättra upp på stegen utan att ha någon som kan hålla den för marken är så ojämn och målarhinken är såååå stor. Det blir många vändor upp och ner för den där skruttiga stegen, och eftersom JAG liksom Bella Swan har en fallenhet för att vara klumpig och snubblar rätt så mycket så tänkte jag att jag sparar den biten tills när vi är två vuxna hemma. När jag målade trappräcket härom dagen så var jag på väg att ramla ner för den stegen så många gånger att jag slutade bli förvånad... för att inte tala om att gå (snubbla är rätt ord för det jag gjorde) upp och ner i trappen medans jag målade... Livsfarligt helt enkelt! Men trots att jag utsatt mig för livsfara och färgprickar över halva kroppen så är jag nöjd med resultatet. Jag har trots ett fullspäckat arbetsschema lyckats fått gjort annat än att bara sova bort min lediga tid - Jippey!! Jag pratade precis med min man lite på telefonen, jag längtar verkligen efter dom nu och min målsättning att ha det rent och fint i hemmet tills dom kom hem kommer krashlanda eftersom jag har målat istället för att städa, stryka och skura huset invändigt :) MEN eftersom jag oftast är den enda som märker och uppskattar att det är rent och fint så tror jag inte att dom märker av det.... Hah ha ha ha

__________________________________________________________________
Hmmmm, halv tio är klockan. Den logiska Linda säger att jag ska borsta mina tänder och sova nu, men den rastlösa Linda tycker att jag gott kan vara vaken lite till. Vem ska man lyssna på? Det brukar vara nattugglan som vinner fast nu klistrar ögonen nästan igen på mig... Borde kanske vara snäll mot min värkande kropp. Det är ju bra om man lyssnar på dens signaler minst en gång i veckan... På tal om tandborstning; jag har upptäckt att jag antagligen har fått tandsten för första gången i mitt liv. Jag har bara hört om och sett detta fenomen från/på andra. Nu har jag efter flera dagars intensivt borstande insett att den där tunna tunna skrovliga biten antagligen är just tandsten. HEMSKA tanke!! Hur får bort det utan att betala dyyyra tandläkaravgifter? Varför kommer det nu? Jag har inte vart slarvigare än vanligt med mina tänder... Är det att jag jobbar natt? Jag har hört att det ska vara jobbigt för tänderna eftersom de brhöver natten till "vila" etc. Men om jag sover 8 timmar på natten eller på dagen borde ju inte spela någon roll... Ja, den tunna delen av skrovel går itne bort med tandborsten ialla fall- jag har funderat på att försöka skrapa bort det med tyo en nål.... Suck! det är sååååå irriterande, tungan är där hela tiden och känner efter.... ANNOYING! Suck, det finns väl specialtandkräm och en himla massa produkter för denna målgrupp antar jag. Frågan är vad som funkar! Bara för att det står "tandstenskontroll" på behöver det ju faktiskt inte vara effektivt. Tandsten. Precis som gamla ovårdade munnar har... (OK, det kommer jag få äta upp för jag vet att många har tandsten tan att vara ovårdade, men för mig är det förknippad med typ rökning, gula tänder... och allmän ovård... sorry!) Någon som har tips på hur blir av med det utan att blanda in tandläkarens kassaapparat? Dom tipsen mottar jag mer än gärna.

__________________________________________________________________

Ok, jag ska borsta tänderna nu, oooordentligt pch smått frenetiskt. Sedan ska jag ta mig några kapitel i MB och i Biblen... just nu är det en av mina favoriter i bibeln... Joseph har precis sålts till Egypten och Israel (jakob) sörjer honom för han tror att han är död.... Det blir nog många kapitel där ikväll.... Sedan har vi Alma och Amulek i MB, fast dom har återvänt till Zarahemla nu och Amulek har övergivit allt han äger och får nu tillhöra Almas hushåll... så vi får se vad mer dom har för sig eller om det kommer handla om något annat nu... Konstigt med MB, man har läst den från pärm till pärm flera gånger nu, men det är så mycket detaljer och så mångas livsöden man följer att det liksom suddas ihop i minnet och varje gång man läser så får man nya Aha-upplevelser. "AHA", som i att man minns och kommer ihåg, eller "AHA" som i att man fattar vad meningen med hela kapitlet är, varför det är bevarat och klassat som Helig Skrift idag. Jag gillar den sistnämnda mest såklart, vem gör inte det? Enlightment of the mind is always preferable!!
Jag tror jag ska börja med MB tror jag. (ja alltså detta är en förkortning för Mormons Bok, vet inte om jag någonsin skrivit ut det... jag tänker på den i förkortning tom, så om jag redan förklarat min förkortning innan så ber jag om ursäkt om jag blir tjatig.... jag har det i mina gener att upprepa mig!) Jag vill läsa om "Joseph, Drömmarnas Konung" tills han hjälpt sin familj och de verkligen bugar sig för honom precis som han såg i sin dröm. Så jag sparar den till sist... Man, I really like that story! Den visar på att Herren verkligen har koll på allt och att han bryr sig, han bryr sig och älskar oss sina barn så mycket! Undra hur det kommer vara efter döden att träffa alla dessa stora män som fört evangeliet vidare i sin vagga tills det nått den proportion och fullhet som vi har idag. Hur skulle det vara att träffa Jakob, fadern till de 12 stammarna?Fast jag är något mer intresserad av att träffa kvinnorna som stod bredvid mannen/profeten/kungen. Orson Scott Card har skrivit en underbar bokserie och kvinnorna i biblen (GT). EN bok för varje kvinna. Jag har läst två, om Abrahams fru Sara och om Isaks fru Rebecka. Jag tror han har skrivit om Rachel och Leah också, men jag är inte säker på hur långt han kommit. De är skönlitterära böcker som tar en igenom deras liv och de är helt grundade på den enormt futtiga informationen som finns om dem i biblen, sedan forskar han om hur man levde då och lägger upp livet och händelserna inom den ramen. Tex Sara var 90 år när hon födde Isak, han har beskrivit hela hennes situation väldigt bra. Hmmm- jag vill ha dom böckerna! Jag måste göra en önskelista med böcker jag vill ha!!!!!
OK, Go'natt alla mina kära där ute!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar