tisdag 18 augusti 2009

Lite låtar att kolla upp

Nu har jag bara copy/paste:at lite från Stephenie Meyers Playlists för varje bok. Detta är låtarna som har inspirerat och hjälpt henne att väva fram mönstret, sagan, berättelsen i The Twilight Saga. OM du vill kolla själv på hennes hemsida, klicka bara på hennes namn här uppe, välj Twilight Saga och under varje bok finns en playlist att lyssna på, dessa Playlists alltså :) Jag har redan i ett tidigt skede insett att Stephenie Meyer har väldigt bra musiksmak, så jag har nu använt en stor del tid till att stänga ute smärtan och leta upp alla dessa låtar på iTunes och lyssna igenom dem från hennes hemsida. Hon har de flesta där i ett "play-verktyg" så man kan lyssna gratis och se vilka man gillar mycket nog att köööööpa. Jag har kommit till halva NewMoon och hade redan en hel dela av låtarna såklart, men några nya grupper har jag allt fastnat för... Spännande detta med att hitta ny musik, och speciellt musik som använts som Musa för litterära verk. Tänk om fler författare la ut inspirationskällan till deras mästerverk för oss vanliga dödliga att ta del av, vad det nu än må vara för något. I S.M´s fall har musiken och texterna spelat stor roll. Att lyssna på en låt man gillat enormt mycket innan, och sedan sätta sig i berättelsen och vilken karaktär det är som "talar".... Jag säger bara "Going Under" med Evanesence blev grymt mycket bättre med känslorna av Bellas övergivenhet.... Jag efterlyser att fler författare gör så här!!!
__________________________________________________________________
De låtar som har en bokstav i parantes efter sig är markerad ur vems perspektiv sången kommer, så B = Bella, E = Edward och J = Jacob
__________________________________________________________________


Twilight Saga PlayList, (ej i ordning)

( Här hade jag paste:at och Copy:at in alla dessa låtar- men det blev bara en gröt så jag raderade det... förlj anvisningarna på nästa inlägg istället och gå direkt till källan// kram Linda)

Nu ska jag försöka somna, jag måste väl iaf få ut min timme inatt!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar