torsdag 27 augusti 2009

Tv-utbudet känns smalt, men här är rent!!!

Vi har sedan något år tillbaka endast haft det markbundna tv utbudet, ni vet 1:an, 2:an, 4:an, SVT barnkanalen och någon annan, 8:an kanske?? Nu börjar det kännas tunnt med dessa och så här är det varje höst, man vill gotta ner sig i soffan framför Tv:n och bara flippa mellan kanalerna i hopp om något att se på, något BRA att se på.
Kostnaden av att ens äga en TV i detta landet förutom att man fick betala dyrt för den i affären är ju tyvärr runt 520 kr/kvartal till Radiotjänst i Kiruna... att behöva betala den avgiften samt sedan va 160 kr/månad för andra utöver det kassa utbudet som SVT erbjuder känns ju nästan som ett skämt. Ska man lägga 1920 kr (telia stora paketet) + 2080 kr (Radiotjänst i Kiruna) per år på att kunna se på TV? Är det värt 4000 kr? Det roliga är att med Telias bredbandtv (som exempel då) så får man 38 kanaler för 159 kr/månaden... 6 av dessa får man från radiotjänst i kiruna för ca 175 kr/månad... vart ligger logiken i allt detta?

Jajajajajajaaaaaa, jag vet... reklamfri tv måste bekstas på något sätt.... och visst uppskattar man att reklamen inte är där när man nu någon gång vart 5:e månad hittar något sevärt på SVT, men ska det verkligen vara sååååå dyrt?

Jag vill kunna gosa ihop mig i soffan i vintermörkret utan att det ska kosta mig 4000 kr om året!!! Suck, jag antar att jag kommer få bli skinnad, enbart för den där myysiga känslans skull... Men jag önskar att det fanns ett bättre sätt. OM man kan betala för att få vissa kanaler för att man vill ha dom, så ska väl SVT och dom gubbarna kunna göra samma sak, man får betala för att man vill ha dom... och inte betala för att man äger en TV... en TV som aldrig någonsin snuddar vid 1:an, 2:an och dess kompisar....

Nu har jag skiiiiitont (oj då, "mamma man får inte säga "skit") och har en timme kvar till tabletterna... som sedan tar 1.5 timmars dom verkar... KUL, jag kommer förhoppnings sova en kort stund mellan 2 och 4 inatt då :) Det är bättre än inget!!! natten tills idag så tog jag faktiskt en av mina gamla mediciner, en insomningstablett... JA, det finns ju inga foster i denna livmodern så jag tänkte att 6 timmar sömn skulle ju inte sitta helt fel.... 10 timmar senare slog jag upp mina ögon mäkta förvirrad över att solen lös in i rummet.... UNDERBART!!!!!! Så mycket sömn har jag inte fått på flera veckor.

Mitt hem är RENT för Gunilla och Marie från kyrkan har vart här och städat och vikt samt strykt tvätt. Dom är två änglar och jag är så tacksam för allt dom gjort (och gör).... TUSEN TACK, ni är underbara och om ni bara visste hur uppskattat detta är!!!! Att inte behöva gå på knastrigt golv är underskattat! :) Tack, tack tack tack!!!!

Edward och Alice har vart en sväng på Ullared så det var nog skönt för Edward att få komma hem och känna doften av rentvättade golv, och veta att det blev gjort utan att han behövde göra det. Så som det ska vara när frun/mamman i familjen mår bra. Nu ligger jag ju bara här och ser allt men har inte kraften att ta tag i det. Det var väldigt svårt att se andra städa och pyssla i en sketna hem, det ska ni veta!!! Svårt men nödvändigt! Det lilla jag gjorde (bar upp lite småhögar av ren vikt tvätt) känns nu. Jag skulle lyssnat på Gunilla och snällt legat på soffan och tittat på hela tiden.... Nu är det aj aj aj....

Natti Natti

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar