torsdag 6 augusti 2009

Visdomsordet och annat andligt.

Jag är en aktiv medlem i kyrkan Jesu Kristi Kyrka av Sista dagars Heliga och har varit det nu sedan den 9 April 1995. För snart tvåhundra år sedan fick en man vid namn Joseph Smith en uppenbarelse som kallas "visdomsordet" idag. Det hela gick i det stora ut på att vägleda människorna i hur det skulle leva hälsosamt för att ta hand om sina fysiska kroppar. Vi fick rådet att inte nyttja tobak, alkohol groger, kaffe och svart te... för de vara alla beroendeframkallande och dövade samt förorenade våra kroppar. Jag har de senaste åren undrat under vilken kategori grönt te faller och härom dagen blev jag erbjuden just grönt te och ajg drack det. Det var gott och jag tänkte inte så mycket mer på det... Men nu hade jag ju ens tund över vid datorn och då sökte jag lite på nätet om Grönt Te. Det ska tydligen vara väldigt häslosamt och nyttigt och jag kände mig så nöjd så- ännu en sort av te att upptäcka, nya favoriter att hitta... Sedan fick jag en känsla, att jag skulle gå till kyrkan hemsida på svenska och kolla om det står något om det där. Sagt och gjort. Jag hittade det under frågor och svar inom bara en minut... under rubriken "visdomsordet".
____________________________________________________________________
Jag kör lite "copy/paste" nu:

Visdomsordet.
Vår kropp är en dyrbar gåva från Gud. För att hjälpa oss att hålla vår
kropp frisk och stark gav Gud en hälsolag till Joseph Smith 1833. Denna lag är
känd som visdomsordet. I visdomsordet betonar Gud inte bara de principer som
leder till god fysisk och mental hälsa, han förbjuder också användandet av
följande ämnen:


*Tobak
*Alkohol
*Kaffe och svart och grönt te
*Illegala droger


Gud utlovar stora fysiska och andliga välsignelser till dem som följer
visdomsordet. Idag förespråkar vetenskapen många av de principer som Gud gav
till Joseph Smith för nästan två hundra år sedan

Där ser man, man lär sig något nytt varje dah!! Jag har ett svagt minne av jag hört att grönt te innehåller koffein och eftersom jag påverkas lika starkt av koffein som en trött duracellkanin av ett helt nytt batteri, så har jag undvikt det pga det. Nu vet jag att det är tillagt på listan för visdomsordet. Innan stod det bara kaffe och svart te. Vad skönt att man så lätt kan finna svar på sina frågor när dom väl bubblar upp. Jag är hur nöjd som helst med alla de underbara sorter av RÖTT te som jag kan njuta av så jag klagar inte över att det gröna te´t kom och gick som en komet på min te-himmel... Jag tyckte att jag var ovanligt pigg den dagen trots att jag sovit väldigt dåligt på natten, nu är även det mysteriet löst! Hahahahahahahahahaha

Igår på morgonen när jag kom hem från jobbet så läste jag lite i MB. Där som jag är nu är väldigt bra och jag minns att varje gång jag kommer till just detta stället så förundras jag. Alma dy. är ute med Amulek och talar till folket. Den där "onde" gubben har precis börjat fatta vilka han har att göra med och ropar till folket att låta dem gå medans överdommaren bränner kvinnor och barn levande framför Alma och Amulek som straff för att dom har lyssnat på deras ord och börjat omvända sig till Herren. Värsta skräckscenen och det knyter sig riktigt i magen när Amulek vill stoppa det hela... och förklaringen som Alma ger till varför dom inte kan, att det är för att Herrens ka kunna straffa dessa onda män i rättfärdighet och de oskyldiga martyrernas blod skall ropa från marken... Sådana hemska passage det finns att visualisera i skrifterna. Det är detsamma i Bibeln. Jag har börjat från början för ett tag sedan och vissa saker ryser man när man läser. Ondska som sliter sönder oss har alltid funnits och vi har alltid brottats med moral och synder... Hela människans historia är full av händelser som vittnar till det. Jag önskar att jag kunde utplåna den naturliga människan i mig, att bara vara god och godhjärtad hela tiden. Jag vet att jag är lååångt ifrån detta mål, men det är tröstande att veta att jag ialla fall inte har oskyldiga människors blod som skriker från gravarna om att få sin hämd. Hua!! På den måttstocken ligger jag väldigt bra till, fast allt är ju relativt, eller hur? Jämför jag mig med moder Theresa eller någon annan helgod människa så har jag en del att jobba på. Så om jag bara jämför med mig själv, har jag framåtskridit eller stått still, eller gått bakåt de senaste 15 åren.....? Jag vet inte... Ibland kan jag svara A, ibland B och på vissa områden är det säkert ett C också... SÅ MYCKET att jobba på hela tiden. Undra om jag inte ska försöka ta mig igenom UngaKvinnors Program bara för att kämpa lite hårdare? Jag har ju börjat på det för länge sedan när jag var ledare där.... Hmmmm, det tåls att tänka på.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar